torsdag 8. august 2013

Soloseilte over Skagerak!

Har ankommet Danmark, men det har blitt litt endringer underveis, ombord i Easy One.


Vi ble et par dager i Mandal, men søndags morgen (4. august) la vi ut mot Skagerak for å gå over til Danmark (Hanstholm).

Meldingene var gode, noe som gjorde at de første timene ga en fin seilas. Men vinden økte på og bølgene ble større (4 meter), og midt oppi dette røk det et tau som brukes til å stramme opp liket i forseilet.

Andreas gikk frem i baugen og dro forseilet rett ned i forpiggen, for så å sette på et annet. Dette gjorde han med glans mens jeg roret.

Forholdene gjorde at jeg valgte å snu skuten og legge turen inn igjen mot Norge, Denne gangen gikk turen til Kristiansand.

Vel i havn bestemte Andreas seg for å kaste inn håndkledet og reise hjem. Han fant seg aldri helt tilrette ombord, og valgte derfor å gi seg. Selvsagt litt kjipt, men jeg støtter han 100 prosent i hans valg.

Han har uansett vært en viktig bidragsyter for denne turen. Først i flere måneder under forberedelsene, men også den første uken vi har vært på tur. Takk for all hjelp Andreas, du er en kjempekar som jeg gjerne skulle hatt med meg videre.

Andreas dro med toget tirsdags morgen. Jeg datt litt sammen etter dette, men begynte likevel å planlegge hva jeg skulle gjøre videre.

Det var gode meldinger for de neste to dagene, så jeg bestemte meg for å legge ut alene. Gikk fra Kristiansand i 12-tiden onsdagen. Målet var Skagen i Danmark (90 nautiske mil).

Jeg har valgt å gå nedover langs Danmark på innsiden, på grunn av en del dårlige værmeldinger fremover. Det er også mange flere havner å gå inn til på denne siden. Målet er å gå ned til Kiel, for så å følge kanalen fra Kiel og gjennom Tyskland og ut ved Cuxhaven.

De første timene ute i Skagerak onsdag formiddag, gikk unna i fint vær, brukbar vind, men en del motstrøm, så jeg valgte å motorseile en del. Sjøen var litt urolig. Et par meter høye bølger kom rullende fra Nordsjøen. Sikkert rester fra ruskevær der ute.

Noen større båter passerte meg de første timene, deriblant en av de raske båtene til Color Line. Men jo lenger ut jeg kom, jo roligere ble det på båt-fronten.

Utover ettermiddagen/ kvelden økte vinden litt på og bølgene ga seg. Det ble pudderføre, så motoren ble slått av og jeg kunne cruise mot Danmark og Skagen i en fantastisk solnedgang.

Når jeg nærmet meg Danmark økte båttrafikken på igjen. På natten var det en enorm trafikk, men jeg hadde full ro. Halvannen time før jeg var i Skagen sluknet vinden helt og det ble motor resten. Jeg la til kai ca 05.30.

Nå har jeg hatt noen timer med slumring på puten og er klar for å få med meg litt av Skagen. Litt utgjort at det var strålende vær og 28 grader i går, mens i dag regner det.

Jeg er uansett veldig happy. Etter en down da Andreas reiste, er jeg nå veldig fornøyd med å ha knekt Skagerak som soloseiler. Blir nok her i Skagen noen dager.

Seilerhilsen fra Dag Øvstedal.



2 kommentarer:

.per arne sa...

Hei Dag !
Skal si dette imponerer meg. Krysse Skagen alene for første gang er enten for vikinger eller idioter. Du er definitivt i første kategori !! Synd med Andreas !!! Er det umulig å finne "haikere" som kunne fulgt med videre? Elsker å lese om dette. AIS er ikke helt å stole på, der er du fremdeles i Kristiansand... Uansett Dag, Go Easy! .per arne

.per arne sa...

Hei !
Til alle som følger Dag på turen sin, sjekk dette:
Det er mulig dette er en bedre måte og trace Dag på enn det MarineTraffic.com kan... Sjekk ut denne linken; http://www.vesselfinder.com/?mmsi=257791480#
Go Easy, Dag!