onsdag 14. august 2013

På vei mot Kiel!


Etter noen dager i Skagen la jeg turen videre nedover kysten i Danmark.


Etter at jeg ankom Skagen torsdag morgen, ble det noen timer på puten for å hente inn igjen en lang natt uten søvn.

Været var strålende dagen før jeg kom til Skagen, men det var blandet og mye vind de dagene jeg var der. Fikk likevel beveget meg litt rundt i området på sykkelen, og det ble selvsagt en tur ut til fyret og spissen hvor Skagerak og Kattegat møtes.

Ut på lørdagen seilte jeg videre mot Sæby (25 nautiske mil) som ligger litt forbi Fredrikshavn. Jeg valgte en kort etappe, siden været ikke var det aller beste.

I starten var det 7-8 sekundmeter med vind og ganske så fine seilforhold, men så kom det en skikkelig regnbyge, og med den også en kraftig økning i vinden (11-12 sekundmeter), så det ble litt stress ombord en liten periode for en soloseiler, men ikke noe dramatisk.

Sæby kunne by på en flott havn og mange båter (også norske). For 190 kroner døgnet fikk jeg alle de fasiliteter som trengs, og ikke minst en rask og god internett-forbindelse.

Sæby har ca 8500 innbyggere og er en typisk dansk ferieby. Plassen er et populært sted å feriere også for nordmenn, kunne noen dansker som jeg møtte ute på byen fortelle. "Vi setter pris på dere nordmenn her, for dere legger igjen godt med penger" sa en av danskene til meg.

I Sæby ble det også noen rundturer på sykkelen og til fots. Søndagen syklet jeg faktisk til Fredrikshavn. Tror det er min lengste sykkeltur siden jeg gikk med avisen i ungdommen.

Det ble noen dager her i Sæby også, mens jeg ventet på at vinden skulle snu i min favør.

I skrivende stund er det blitt onsdag (14. august) og jeg er klar til å legge ut fra Sæby. Jeg tar det litt som det kommer i dag. Får jeg gode forhold, blir det seilas til Grenå (66 nautiske mil), men det kan også være at jeg nøyer meg med å seile til Hals (26 nautiske mil).

Det er ganske dårlige meldinger fremover, så jeg tar det pent ned mot Kiel hvor broderen vil mønstre på for noen uker.

Kanskje får jeg også mannskap før den tid, men det får vi komme tilbake til.

Seilerhilsen fra Dag Øvstedal.

 Sykkelen er aldri langt unna når jeg ligger til kai.
 Flott havn i Sæby i Danmark.

 Klassisk hus i Danmark.
 En litt eldre del av sentrum i Sæby
 Anonyme alkoholikere har sin egen kro med Tuborg og Carlsberg i Sæby.
Fine parkområder i Sæby.


Ingen kommentarer: