torsdag 22. august 2013

Århus-Kiel-Kielkanalen

Det ble et par stopp på ferden fra Århus til Kiel, før vi så gjorde Kielkanalen.

Etter noen gode dager i Århus med nytt mannskap på plass, var vi veldig klar for å legge turen videre nedover langs Danmark mandag morgen.

Nydelig vær, men ikke så mye vind, gjorde at vi seilte til Juelsminde (ca 30 nautiske mil), på første etappe på ferden mot Kiel. Nok en fin havn med gode fasiliteter, men vi gjorde ikke så mye ut av det på kvelden.

Tirsdag morgen la vi ut igjen. Nok en fin dag, men ikke så veldig mye vind i starten på seilasen, men senere fikk vi flotte forhold og kunne cruise i 7-9 knop mot Årøsund (i overkant av 30 nautiske mil), hvor vi gikk til kai for kvelden/ natten.

Fikk oss en liten walkabout på land. Et fint lite sted med sommerhus og et flott sommerhotell i gammel stil, som så ut til å være nedlagt.

Onsdag morgen la vi tidlig ut. Nå hadde vi over 60 nautiske mil foran oss mot Kiel. Vi seilte hele veien fra Årøsund til Kiel, bortsett fra at vi hadde en liten vindstille på under en halvtime, da gikk vi for motor.

På store deler av seilasen var det lite trafikk å se, men da vi nærmet oss Kiel økte det på. I innseilingen mot Kiel, møtte vi på seilbåter, passasjerskip, fiskebåter, fritidsbåter og slepebåter.

Onsdag kveld ble vi liggende ved inngangen til Kielkanalen, sammen med en del andre båter som også skal inn. Vi skal følge kanalen over på andre siden av Tyskland, mot Cuxhaven.

Her kan du følge båten! (skriv Easy One i søkefeltet)

Jeg er veldig fornøyd med de siste etappene og med matrosen, så onsdag kveld fant jeg frem en god cognac, vi fortjente rett og slett en god ankerdram.

Vi har ellers truffet ett eldre ektepar fra Tyskland. De har forklart oss masse i forhold til å kjøre i kanalen, så vi er bra forberedt.

Gikk gjennom kanalen
Vi slapp inn i kanalen i 07.30-tiden torsdag morgen og går i skrivende stund innover i 5 knops fart. Det kostet 18 euro å få slippe inn i kanalen. Heldigvis hadde jeg 20 euro, for de tok nemlig ikke kort.

Det er ikke så mye trafikk nå på morgenkvisten, men det øker nok på.

I løpet av torsdagen gikk vi gjennom kanalen. Det var flott vær med fin temperatur og etterhvert ble det veldig mye båttrafikk, men det gikk fint.

Ikke hver dag vi blir forbikjørt av et tankskip med 10 meter klaring, hvor kapteinen kommer ut på broen for å hilse på og spør om det går fint.

Langs kanalen finnes alt fra industri til flott natur, herskapsboliger og mer vanlige bolighus. Det går også stier langs kanalen hvor folk går og sykler.

Vi brukte 9 timer gjennom kanalen og er torsdag kveld ved en liten landsby som heter Brunsbuttel. Her har vi handlet mat og fylt opp kjøleskapet i båten. Kvelden ble avsluttet med et restaurant-besøk hvor det ble middag, dessert og en liten Cognac.

Turen går fredag morgen videre mot Cuxhaven, og deretter Den Helder i Nederland.

Jeg nevnte nytt mannskap i forrige rapport fra turen, og nytt mannskap kommer, men ikke før Tore mønstrer av på lørdag eller søndag, så da får vi heller komme tilbake til det.

Som dere skjønner, vi har det veldig bra her i Tyskland, og er veldig fornøyd med vår egen innsats.

Seilerhilsen fra Dag Øvstedal og Tore Svendal.

Århus i Danmark var en vakker by.
Sykkelteller i sykkelbyen Århus.
Torsdag morgen kom vi inn i Kielkanalen, hvor vi cruiser avgårde for motor, i 5 knop.
Mer og mer trafikk i kanalen utover torsdagen, så det var bare å følge med.

Det tyske gjesteflagget er heist opp av matrosen.
 Her nyter jeg seilasen i det flotte været.