onsdag 28. august 2013

På vei mot Biscaya

Vi har passert Nederland og er på vei mot Biscaya, med nytt mannskaps-medlem på plass.

Tidlig fredag morgen la Tore og jeg ut fra Brunsbuttel ved enden av Kielkanalen. Målet var Den Helder i Nederland, men først måtte vi forholde oss til tidevannet ved Cuxhaven.

Vi tenkte først å gå inn til Cuxhaven, men så at tidevannet var med oss, og vi valgte derfor å bare peise på. Vi merket medstrømmen godt. Før den snudde føk vi avgårde i ti knop, men vi merket også fort når den snudde. Da var det mye motstrøm som rev og slet i båten underveis, men vi kom oss greit til havs.

Det var mye skipstrafikk, men vi la oss i ytterkant av leden, så vi unngikk de store katastrofene. Vi hadde vind i ryggen og flat lens med spridd seilføring nedover. Nydelig vær med sol og 25 grader hadde vi også. Vi valgte nattseiling nedover og byttet på å få oss noen timer på puten. På natten lå vi jevnt i 9 knop.  Turen gikk unna på 31 timer, og 29 av disse seilte vi.

I Den Helder gikk vi til kai i en stor marina hvor også den nederlandske marinen holdt til. Etter å ha fått båten fortøyd skikkelig, gikk turen til nærmeste restaurant for et godt måltid og en kald øl.

Turen til Den Helder ble også den siste etappen for Tore, så vi bestemte oss for å ta toget til Amsterdam om søndagen. Der la vi oss inn på hotell Jimmy. Søndagskvelden bar det ut på byen for å spise et godt måltid og en del god drikke. Det ble en trivelig kveld som vi tilbrakte sammen med et par fra Rosendal, som vi traff.

Mandag ettermiddag droTore til flyplassen ved Amsterdam, etter en uke som matros og styrmann på Easy One. Det har vært en fornøyelse å ha han med, og jeg håper han kan komme tilbake for å være med ved en senere anledning på turen.

Da Tore dro til flyplassen, tok jeg toget tilbake til Den Helder for å gjøre klart til neste etappe. Var ute og fikk handlet inn matvarer til neste etappe, og det ble også en runde med klesvask og dusjing.

Ut på mandagskvelden kom nytt mannskap ombord i Easy One. Denne gangen er det broderen Vidar som blir med. Han blir ombord en ukes tid. Håpet er at vi da skal ha passert Biscaya og ligger til kai i Spania eller Portugal.

Tirsdag morgen (28. august) la vi ut fra Den Helder. Målet er Brest i Frankrike, men vi la inn et stopp i Dunkerque
på den lange seilasen nedover. Seilte ca 140 nautiske mil i løpet av tirsdagen og frem til onsdag ettermiddag.

Vi fikk også problemer med tau i propellen underveis, men det skal du få mer om i neste rapport.

Seiler videre mot Brest torsdag morgen, mest sannsynlig med et stopp på veien. Meldt veldig rolige vindforhold utover dagen, så det vil nok bli mye motor.

Seilerhilsen fra Dag Øvstedal og Vidar Øvstedal.

Klikk på det første bildet og bruk piltastene for å bla gjennom bildene

Flott solnedgang på vei mot Den Helder.
 Amsterdam.
 Broderen ved roret på vei fra Den Helder mot Brest.
 Genaker ble heist på veien fra Den Helder.
 Pudderføre på vei fra Kielkanalen mot Den Helder.

Tore og dag.
 Mange fine hus langs Kielkanalen.

Restaurering ved Kielkanalen.
 Sluse i forbindelse med Kielkanalen.

En del industri langs kanalen.
 Og litt større båter gled forbi oss på kanalen.

Vi ble liten i forhold til containerskipene.
 Vasking er også en grei syssel underveis.

Sluse.

Mye båtrafikk.

Spyling av båten i Den Helder.