mandag 19. august 2013

Nytt mannskap på plass!

Etter å ha seilt alene siden Kristiansand, ble det stor stemning ombord i Easy One da ny matros mønstret på.


Men la oss begynne med mitt utgangspunkt sist jeg var innom. Da var tanken å seile fra Sæby til Hals, eller Grenå. Jeg hadde fin medvind, og valgte derfor å gå til Grenå (ca 66 nautiske mil).

Jeg ankom Grenå på onsdagskvelden (14. august) etter en ganske så fin seilas. Oppholdet der ble brukt til å få i seg litt mat og en god natts søvn, for allerede neste dag ville jeg legge ut på en ny seilas mot Ebeltoft.

Jeg la ut forholdsvis tidlig om torsdagen og det skulle vise seg å bli en ganske røff seilas. I starten var det 6-7 sekundmeter med vind og litt rotete sjø, men senere økte det på til 10-12 sekundmeter og sjøen ble enda mer rotete.

På turen røk også endeløs-tauet som brukes til å rulle ut inn forseilet med. Jeg måtte i tillegg seile kryss hele veien, som endte i Århus (ca 45 nautiske mil).

Det blåste kraftig også når jeg skulle legge til kai i Århus, og det gjorde det litt vanskeligere uten andre enn meg selv ombord, men det gikk greit.

Jeg var godt sliten da jeg kom til kai i Århus, men det hadde nok en gang gått greit. Kvelden ble det varmet enkel boksemat til middag, før jeg hoppet til køys.

Fredag morgen laget jeg meg en god frokost, surfet litt på nettet og var i kontakt med folk hjemme via Skype. Mye tydet på at jeg skulle få nytt mannskap ombord, noe jeg håpet ville ordne seg.

Så fant jeg frem sykkelen og tok turen inn i byen for å sjekke om det var mulig å få hjelp til å fikse endeløs-tauet. På grunn av ferietid, lot det seg ikke gjøre før på onsdag, så da får jeg heller ta det i neste havn. Må ellers skryte av Århus, som er en veldig vakker og velstelt by.

Det ble en rolig fredag, for nå var det å lade opp til lørdagen, for da skulle Tore Svendal komme og mønstre på.

Lørdag formiddag dukket Tore opp på kaien. Han tok danskebåten fra Bergen til Hirtshals om fredagskvelden. Båten var inne grytidlig lørdags morgen, og han hoppet på et tog videre til Århus, hvor han dukket opp i 11-tiden. Fantastisk kjekt å få han ombord. Han blir med en god uke fremover.

Tore håpet på en god frokost da han kom, men det eneste jeg hadde å tilby var havregryn og vann. Men jeg kjøpte også en is til han.

Selv stilte han med gave til meg, siden jeg hadde bursdag. Det var en flaske Brimi, som vi i fellesskap kverket utover ettermiddagen, mens herlig musikk fra Joe Bonamassa (Video) veltet ut fra høyttalerne. Og stemningen ble enda høyere utover kvelden og natten.

Tore tok også med seg godværet. Lørdagen var det 20 grader og solskinn og det samme er det i dag (søndag).

Vi kontaktet også osingen Gunnar Bagne som bor i Århus. Han har bodd i Århus i over 20 år. Gunnar tok oss med ut på nattelivet i byen lørdagskvelden, og det ble veldig hyggelig. Han dukket også opp på kaien i dag for å hilse på.

Her kan du følge båten! (skriv Easy One i søkefeltet)

Søndagen kan vi vel ellers si at vi har vært i hvilemodus. Ikke dårlige, men litt sliten etter å ha vært helter på byen hele natten.

Litt kjip dag har det også vært. Har nemlig blitt frastjålet sykkelen som jeg hadde med, så mandag blir det å ta turen innom politiet her i Århus for å anmelde tyveriet, så får vi håpe at forsikringen kan sørge for at jeg kan få ny sykkel.

Mandag morgen legger vi kursen ut fra Århus og vender baugen mot Kiel. Det er i overkant av 120 nautiske mil ned der, så det blir nok til at vi går til kai et sted på ferden nedover.

I Kiel mønstrer også enda mer mannskap på, men det kommer jeg tilbake til senere.

Seilerhilsen fra Dag Øvstedal og Tore Svendal






Ingen kommentarer: