tirsdag 26. februar 2008

Blant korrupte politimenn

Hei igjen folkens!

Eg har det fortsatt bra og nærmer meg nå Iguazo, er der kanskje i morgen, litt avhengig av dagsformen. Etter at Spanjolen reiste hjem gikk turen for min del videre til San Juan, 350 km fra Mendoza. Område fra San Juan til Coroda var som en eneste stor grønsak- og fruktghage. Et vannvittig område. Eg tilbrakte tre dager i Coroda uten noe form for sprell. Godt å ta det litt rolig også. Fra Coroda gikk turen videre til San Fransisco og for første gang på turen kjørte eg i regn og fikk oppleve at Argentinerne kjører helt jævlig, uansett. Regn spiller ingen rolle og blankslitte dekk ser heller ikke ut til å bety noe og her praktiseres definitivt ikke noe 3 sekunds regel. Om det er noe regel i det hele tatt, er det nok mer snakk om en 3 meters regel, tror jeg. Etter 200 km hadde jeg fått nok og fant ut at det bare var å finne seg et hotell og roe seg ned.

Dagen etter startet med at jeg ble stoppet av en liten politimann på en liten motorsykkel. Han hevdet at eg hadde kjørt på rødt lys i byens eneste lyskryss. Eg sa som sant var at det hadde eg ikkje gjort. Han stod imidlertid på sitt. Han var dårligere i engelsk enn eg er i spansk, men maste i vei. Politimannen skulle se alle papirene mine, men eg kunne like godt gitt han en kassalapp fra Drageset, for det eneste han var interessert i var pengene. Eg forstod såpass at han ville gi bot, eg oppfatta det også slik at han ville ha 150 dollar. Eg spurte han på norsk om han var morsom, men etter mye om og men, gav eg han til slutt 100 peso. Det var den minste seddelen eg hadde siden alle småseddlene hadde gått med til å betale hotellet. Han gliste når han fikk 100 peso, som han selvfølgelig ikke kunne veksle. Eg derimot, var småsur og irritert resten av dagen for at eg ikkje hadde mindre på meg, men man lærer jo litt hver dag. Heldigvis går det fort over og man må bare nyte det flotte landet og de svært hyggelige menneskene som bor her. Utskudd finnes det overalt og nå er jeg jo en erfaring rikere og har en ekstra story å fortelle om.

Etter at sykkelen fikk en velfortjent service i Mendoza, trenger jeg snart nye dekk. Det håper eg å få fatt i Iguazo eller Coritiba der det skal være en helt annen MC verden en i Argentina.

Ellers har eg har nå bestemt meg å dra til Brasil. Krysser over fra Iguazu til Florianópolis og videre nordover langs kysten de 6300 kilometrene til Belem. Derfra er planen å ta båten videre inn til Manaus i Amazonas.

Det kjennes litt stusselig nå når jeg er blitt alene igjen for eg må sei eg trivdes virkelig godt i spanjolens selskap. Det er bare imdlertid bare å komme seg på veien igjen og gjøre seg klar for nye opplevelser som venter bak neste sving.

Fikk foresten en mail fra engelskmannen jeg traff hos Dakar Motos. Han er i Colombia og er nå på vei til Cali for å ta fly til Panama. Han hadde hatt en stri tørn og var blitt annet tatt av en flom i Equador, med survived, som han sa.


- biker Dag -

2 kommentarer:

Anonym sa...

Svært moro og interessant å lese rapportene dine, Dag. Planlegger en tilsvarende tur i Sør-Amerika, så dette er gull verdt!

Anonym sa...

Hei,
Jeg planlegger en tilsvarende tur til Sør-Amerika med avreise i mai. Dersom du har 5 minutter til overs: Kunne du sendt meg en kort mail om hvem du brukte for flyfrakt av sykkelen? Selskap og evt. kontaktperson? Og evt. annen nyttig info om frakt? Blir fra Gardermoen for min del.

Takk,

Mvh. Morten
sabrura@gmail.com