onsdag 23. januar 2008

Fantastisk i Ushuaia, neste stopp Punta Arenas i Chile

Etter en ukes tid i Buenos Aires kom jeg av gårde på turen mot Ushuaia helt sør i Argentina. Sist jeg var inne nærmet jeg meg byen Viedma ved Rio Grande. Siden dette har jeg fått med meg over 300 mil i et fantastisk land. På turen har jeg fulgt rute 3 mot Atlanterhavet og har svidd unna mange av milene på den flate Pampasen uten å se en eneste fjellknaus før jeg nærmet meg helt sør.

På ferden sørover har det blitt flere stopp. Etter timer på biken ute på Pampasen dukket det opp byer som både kunne by på overnatting, mat og kald drikke. Byene dukket opp med 20-30 mils mellomrom. På turen sørover ble det også et spennende stopp i Punta Tomba som er Sør Amerikas største pingvinplass. Der er 175 000 par med pingviner samlet, noe som er et fantastisk syn for både vestlendinger og mange andre. Punta Tomba ligger ikke langt unna byen Trelew som ble grunnlagt av walisere som var møkk lei av engelsk styring.

Har hatt fint vær på hele reisen, men temperaturen har endret seg fra godt over 30 grader i Buenos Aires til rundt 7 grader i Ushuaia. Gjennom Patagonia var det både kraftig vind og mange andre morsomme utfordringer. Det dukker opp Lama lignende dyr hele veien som hoppet galant over gjerdene og til tider var litt skummel når de dukket opp på veien, men det gikk heldigvis fint.

Nå har jeg vært i Ushuaia siden søndag i fantastiske naturomgivelser med høye fjell og et rikt dyreliv. Her dukker det blant annet opp mange flotte fuglearter og sjøløver. Har vært på båtturer og fjellturer i dette vakre området som er siste stopp før Antarktis. I løpet av 15 år har Ushuaia vokst fra 25 000 innbyggere til 60 000 innbyggere mye nettopp på grunn av Antarktis som bare ligger noen dager unna med båt.

Den siste uken har jeg kjørt med en meget hyggelig kar fra Spania (Bilbao) og vi reiser også sammen videre inn i Chile mot Punta Arenas (Verdens sørligste by med over 100 000 innbyggere). Planen er å holde vestsiden av Argentina og veksle litt på å kjøre der og i Chile. De første 150 kilometerne blir på grusvei når vi legger av gårde torsdag 23. januar mot Punta Arenas.

Som dere helt sikkert har forstått, så har jeg hatt det helt strålende i Argentina hvor folkene er fantastisk vennlige og hjelpsomme. Må og trekke frem at her er bensinen veldig billig i forhold til gamlelandet hvor vi blir flådd for litt fuel. Nå ser jeg frem til å gli videre på min BMW Dakar 650 som virkelig er i sitt rette element når det står grusveier på menyen. :-)

Du blir vel med meg på turen inn i Chile?

- Dag -

Her finner du album med en del bilder.

5 kommentarer:

sigrunn sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Hei Dag,

Flotte bilder...kos deg paa sykkelen.

Sigrunn

Anonym sa...

Hey Man!

Det er virkelig GØY å følge med deg, med din beskrivelse og dine bilder. Gleder meg virkelig til fortsettelsen. Blir du lenge nok i Chile, så sees vi kanskje der??? Hadde vært morro å møte "King of Traveling" i et land jeg alltid har drømt om. Jeg kan bare si at det er helt TOPP det du gjør her i livet!!!
Fortsett turen og nyt hvert sekund - noe jeg er sikker på at du gjør.
Go Easy Dag,
.per arne

Anonym sa...

Normale folk kjører tur til Fanafjellet, og sep pingviner på akvariet i Bergen. Men det er liksom ikke godt nok for enkelte, eg nevner ikke navn. Skjerp deg hilsen 31.

finnerik sa...

Heia. Har fulgt med deg heile veien, utrulig flott at du tar ut på denne måten, manges drøm, du gjer det.
Chile blir nok fullt av opplevelser. Eg er berre på Møre med bokbåten Epos, storm i morgo. Ønsker deg god tur videre.