søndag 12. april 2015

Ut på tur igjen

I flere måneder har båten Easy One lagt på land i Spania, og skipperen har gjort andre ting, men nå er det ut på de syv hav igjen.

23. oktober la jeg og Tore til kai i Sant Carles de la rapita (Mellom Valencia  og Barcelona) etter en flott seilas oppover i Middelhavet.

Båten ble tatt på land med en stor krane, og plassert sammen med andre seilbåter på en stor oppstillingsplass.

Det var ikke så veldig mange andre båter som sto der da, men i følge eieren av anlegget, skulle det komme rundt 25 båter til som skulle stå der gjennom vinteren.

Jeg gjorde avtale med eieren av anlegget hva som skulle gjøres med båten. De skulle blant annet gå over et par vinduer og en luke, hvor det var en liten lekkasje.

Vi dro videre til Barcelona på kvelden, og avsluttet der med en fin fest, før turen gikk med fly hjem til gamlelandet.

Tore dro på jobb i Nordsjøen, mens jeg brukte de første ukene hjemme til å møte familie og venner, men og til noen turer opp på familiehytten i fjellet ovenfor Bolstad.

Thailand, fjellet og båtpuss
Hele januar tilbrakte jeg i Thailand, i huset til broderen, så jeg slapp heldigvis unna alt drittværet hjemme i Norge.

Månedene deretter har blitt brukt til flere turer til fjells, både på hytten og på dagsturer til Eikedalen Skisenter.

For noen uker siden kjøpte Tore seg en rimelig 25 fots Maxi seilbåt. Den ble kjørt til kai ved naustet mitt i Vargavågen. Så de siste ukene har gått med til å sette i gang med å vedlikeholde den.

Mallorca
Lørdag 11. april la jeg igjen turen mot Spania. Sammen med Arne Hansen reiste jeg med fly til Barcelona, og dagen etter videre til havnen hvor båten har lagt i vinter.

Nå står vasking og polering for tur, før vi over helgen få båten på sjøen. Ser for meg at vi legger ut fra havnen onsdag eller torsdag.

Har gått og tenkt litt i det siste på hvor ferden videre skal gå. Hadde tanker om å fortsette oppover kysten i Spania, videre langs den franske rivieraen og til Italia. Men nå ser det ut til at vi legger baugen mot Mallorca.

Planen er å få med både Mallorca, Menorca og Ibiza (Balearene). Har hørt og lest at det skal være fint å seile i disse områdene.

Seilasen til Mallorca er på ca 70 nautiske mil, så det går nok et lite døgn nedover. Hvor lenge jeg blir i dette området vil tiden vise. Det kan bli noen uker, men kanskje også frem til sommeren.

Nå håper jeg vi får fint seilvær og sommer og sol. Temperaturen på kysten her ligger nå på 18-20 grader, så det lover veldig bra.

Seilerhilsen fra Dag Øvstedal og Arne Hansen!






Ingen kommentarer: