lørdag 27. september 2014

Snart i Middelhavet!


Det har blitt noen uker på vent i Portugal, men deretter har det blitt plukket sjømil i torden, lyn, heftige dønninger og på strøkne solskinnsdager.


Da jeg kom tilbake til båten i Portugal etter noen flotte uker med drømmesommer hjemme, så gikk det ikke mange dagene før den var på sjøen igjen, men med tåke og heftig vind som blåste feil vei, så ble det å vente.

Etter flere uker på vent i Povoa Varzim ble det endelig dags for å komme seg videre, men første etappen gikk bare rett ned i gaten, kun 12 nautiske mil til Lexios, like ved Porto.

Der ble jeg liggende i 12 dager på grunn av at vinden snudde på sør og blåste kraftig fra seg. Det var ellers en svært dårlig havn å ligge i når kraftig vind kom fra sør, så det ble et noen våkenetter hvor jeg måtte ut og fikse fortøyninger.

Det var ikke bare meg som ble liggende på vent, havnen ble full av båter som ble liggende å vente på at vinden skulle snu. Tiden brukte jeg til å sykle inn til Porto langs strandpromenaden. Godt å få bevege seg litt når man ligger på vent.

Porto er ellers en fin og trivelig by. Spesielt den gamle byen langs elven er vel verdt et besøk. I Porto har jeg også fått med meg tre fotballkamper. To i Champions League og en seriekamp. Det var stor stemning på stadion og en flott ramme rundt kampene.

Nattseilas med torden og lyn
Da vinden endelig stilnet litt og snudde, var det bare til å gi gass igjen nedover Portugals kyst. Seilte ut på formiddagen, men bestemte meg for å seile også om natten, for å få noen ekstra mil etter mye landligge.

Det var flott å komme seg på havet igjen og sette kursen sørover. Hadde 3-5 nautiske med litt stikk i skjøtet og en herlig sol på himmelen.  Rundt midnatt ble det slutt på stjernehimmelen. I stedet ble himmelen svart og det lynte og tordnet så jeg holdt på å bli skremt ut av båten. Har aldri opplevd det så vanvittig til havs før.

Utover natten stilnet vinden, så da var det bare å starte opp jernhesten. Da det begynte å lysne mot en ny dag, satte jeg kursen mot land, målet denne gang var byen Nazare like nord for Lisboa.

Etter 100 nautiske mil og nattens heftige torden og lyn, var jeg godt sliten, så mye av den dagen gikk med til å få sove litt ut.

Belgiere skulle jorden rundt
Dagen etter gikk jeg 25 nautiske mil i strålende sol og fin bris til Peniche. Der traff her jeg et ungt hyggelig ektepar fra Belgia som skulle seile jorden rundt i 3 år. De var på vei til Kapp Verde og skulle så videre til Brasil og sørover.

Dagen etter seilte vi ut sammen mot Cascais som ligger like ved innseilingen til Lisboa. Kom frem et par timer før de andre, så det er ingenting i veien med seilegenskapene til Easy One. Hadde planer om å legge båten på svai ved den flotte stranden dagen etter, men fine meldinger gjorde at jeg i stedet la ut igjen.

På dette strekket hadde jeg også strålende vær, men jeg møtte på ganske så heftige havdønninger som gjorde at det ble en del rulling. Ble litt liten en periode alene i båten, men så dukket det opp delfiner og de fikk meg til å fokusere på noe annet.

Er nå på vei til spissen av Portugal, Lagos. Er ikke så langt igjen derfra til Gibraltar, så det betyr at jeg heller ikke er langt unna Middelhavet.

Planen er å seile oppover i Middelhavet, har tenkt å legge båten i Valencia, men det kan også bli andre steder. Kanskje jeg fortsetter mot Tyrkia i tiden fremover?

Etter flere uker med venting, har det iallefall vært herlig å få plukke sjømil i det siste. Alt vel med både skipperen og Easy One.

Seilerhilsen fra Dag Øvstedal.

 Fra Porto,
 En god gammel bike i Porto.


Her ligger Easy One på utsiden av båten til et Belgisk par som skal jorden rundt.

 Marinanen i Cascais.

Strandpromenaden i Cascais.




Ingen kommentarer: