mandag 25. august 2014

Ut på seiltur igjen!

Etter noen måneder med "ferie", er det nå tid for å forlate hytteliv og parkere motorsykkelen, for så å fortsette seilturen nedover kysten av Portugal. SE FLERE BILDER!


Sist jeg ga lyd fra meg her på Daytrip var jeg ankommet Povoa de Varzim som ligger ca 30 km nord for Porto.

Søndag 20. juni dro jeg til Bilbao og hentet motorsykkelen min hos en kamerat. Noen dager senere gikk turen til et stort motorsykkeltreff i Østerike.

Der var Triumph-entusiaster fra hele Europa samlet i noen dager til sosialt samvær, underholdning, konkurranser og sightseeing.

Oppholdet var veldig kjekt, også fordi jeg der møtte andre osinger og bikere fra Bergen som kjører Triumph.

Etter Østerrike tok jeg noen dager rundt i fjellene. Fantastiske veier og fjell og utrolig på stell i de flotte bygdene, gjorde kjøreturene til veldig gode opplevelser.

Turen gikk så hjem til gamlelandet hvor jeg har holdt stand i rundt to måneder. Var slett ikke ille å ha "ferie" hjemme mens vi hadde tidenes sommer.

Månedene har blitt brukt til flere turer opp på familiehytten Dalabu, hvor jeg har jobbet litt med utbedringer, sammen med både broderen, min mor og kamerater.

Men den tøffeste varmeperioden har blitt brukt på kaien og i sjøen ved naustet mitt, og ja, det har blitt mye bading på meg også i sommer.

Fikk også med meg en mc-tur til Evje på treff sammen med både andre osinger og bikere fra Bergen. Det ble også en tur opp på hytten til en kompis på Geilo, og en tur til Tønsberg for å ta 20 000 km service på motorsykkelen.

Joda, det har vært veldig kjekt å være hjemme denne flotte sommeren, men det er nå en gang seiltur jeg er på, så søndag dro jeg ned igjen til Portugal.

Kom til Porto på kveldingen, så jeg overnattet på hotell. Fikk også med meg en god middag ute i byen i over 20 grader, så her er det fremdeles sommer.

Brukte deler av mandagen til litt sightseeing i Porto. Ble blant annet noen turer innom noen vinhus for å prøvesmake og handle litt portvin.

I ettermiddag dro jeg tilbake til Povoa de Varzim hvor båten ligger på land.

Båten har fått stell mens jeg har vært vekke. Jeg bestilte vasking og polering av skroget før jeg reiste, så båten har stått på land i et par måneder. De har også tatt noen mindre skader på kjølen og til slutt bunnsmurt den.

Var kjekt å se den igjen. Den skinte mot meg da jeg ankom, så den har fått godt stell mens jeg har vært vekke.

De forteller ellers om en merkelig sommer her nede, mye overskyet vær og lite av den tradisjonelle nordavinden som seilerne utnytter når de skal nedover. Overskyet var det også da jeg ankom, men ikke kjøligere enn at jeg har funnet frem shorts og t-skjorte.

Tirsdag skal kjølen på Easy One få kjenne saltvannet igjen. Og går alt etter planen er jeg snart på farten nedover kysten igjen.

Det er meldt fint føre nedover de neste dagene og jeg kjenner nå at jeg er sugen på å komme meg avgårde, så får vi se hvor langt det blir før jeg finner en havn hvor båten kan ligge i vinter.

Seilerhilsen fra Dag Øvstedal!

 Fra Porto by.
 Easy One har fått godt stell.
Porto by.
 Fra treffet i Østerrike.
  Fra treffet i Østerrike.
  Fra treffet i Østerrike.
Her bodde jeg under treffet på Evje.
Triumph over hele byen.



Ingen kommentarer: