lørdag 14. juni 2014

Har inntatt Portugal!

Etter en uke i La Coruna,  var det på tide å komme seg videre nedover kysten mot Portugal. SE BILDER!

Forrige etappe gikk over Biscaya med Tore Svendal som mannskap. Men han reiste hjem etter noen dager for å innta jobb, så da ble det seilas alene videre nedover mot Portugal.

Etter å lagt ha lagt en uke i La Coruna i regn og ikke den store tempen,og så høre hjemmefra at der var det full sommer, skulle man tro at kompasset viste feil. Men ytterst på den spanske nordvestkysten, hvor Atlanterhavet står rett inn, skifter det fort fra sol til regn, og vinden kommer som sluppet ut av en sekk.

Første etappe fra La Coruna gikk for motor hele veien ned til Camarinas, ca 50 nautiske mil på ruglete hav ut fra La Coruna, men det bedret seg jo lenger ut jeg kom.

I Camarinas ble jeg liggende i fire netter for å vente på været. Det skiftet fra regn skodde og kraftig vind i løpet av de dagene jeg lå der.

Traff et hyggelig svensk ektepar som hadde bodd i båten i Lagos i Portugal i 2 år, de var på vei hjem, og hadde brukt 56 dager oppover til Camarinas. Det er en slitsom kyst å krysse oppover, hvor de ble liggende værfast i lang tid i flere havner.

Den spanske nordkysten er ellers full av småbyer hele veien, også fiskelandsbyer ligger som perler på en snor, med gode havner og alle fasiliteter. Mange ligger i innløpet til elver og er som små fjorder i miniatyr, godt beskyttet for vær og vind.

Turen gikk videre til Baione, ved innløpet til Vigo. Det ble en litt strabasiøs tur på ca 70 nautiske mil. I nydelig vær bar det avgårde i fin bris, men utover dagen økte vinden kraftig og så tok autopiloten kveld, så det var en sliten mann så kom frem om kvelden, etter en tøff dag og en erfaring rikere.

På kaien i Baione traff jeg et irsk par som kom innenfra Vigo. De anbefalte å ta korte etapper. Legg ut tidlig og kom deg i havn før klokken 14, for da øker vinden kraftig og roer seg ikke før solnedgang, var deres råd. Spesielt når man seiler aleine er det gode råd og ta med for havnene ligger ikkje langt fra hverandre nedover Portugals kyst.

I Baione måtte jeg ha tak i servicemann som hjalp meg med å få orden på autopiloten, trodde jeg.

Baione var ellers en hyggelig by. Det ble også en tur på byen for å teste maten, kan ikke bare leve på havregryn heller.

Etter en stopp i Baione, var det på tide å komme seg videre til Portugal, nærmere bestemt Povoa de Varzim. Men jeg kom ikke lenger enn utenfor moloen, før autopiloten streiket igjen, så da var det bare å gå inn igjen og få tak i mekanikeren.
Det resulterte i at jeg måtte vente en uke, siden vinden snudde. Kraftig motvind nedover Portugals kyst er ikke noe for meg.

Mekanikeren kom og skrudde autopiloten fra hverandre, loddet alt av koblinger, og var så med meg en halvtime ut og testet den. Så bank i bordet, nå jobber den utrettelig uten å klage, bare den får strøm.
Baione var ellers et flott sted med nydelige laguner, et sted hvor spanjolene ferierer og har landsted For meg så det ut som det var rike familier, for det var flotte villaer (sommerhus) som lå der.

Det var ellers til Baione skipet Pinta kom først tilbake fra den nye verden, for å fortelle nyheten om at de hadde funnet vest India, men som vi vet, var det et helt nytt kontinent som var oppdaget..

Turen ned mot Povoa de Varzim ble en drømmeseilas, med  5-8 sekundmeter vind og strålende sol. Mer kan man ikke forlange. Men solteltet som jeg ikke fikk tak i før jeg reiste, begynner nå å bli en nødvendighet, ellers er jeg redd jeg vil se ut som en soltørket tomat når jeg nærmer meg Middelhavet.

Skal ta båten opp og få den vasket og bunnsmurt her. Ble anbefalt av en svenske om at hvis noe skulle gjøres med båten, var Povoa de Varzim rette plassen.

Servicen på marinaen er ellers helt topp. Havnefolkene sto klar for å hjelpe da jeg ankom, noe jeg er veldig glad for, spesielt når jeg er alene.  Jeg innrømmer at jeg stresser litt når jeg nærmer meg kai. Med strømmene i sjøen, vind og trange farvann, er det ikke alltid så lett, men «learning  by doing» er det visst noe som heter. Det er helt topp å se de komme til for å hjelpe med et smil.

Nå er planen å la båten ligge her noen uker. I mellomtiden har jeg tenkt å kjøre litt motorsykkel. Jeg drar til Bilbao på søndag for å hente motorsykkelen hos min kompis, Juantos, som jeg kjørte sammen med i Argentina i 2008.

Povoa de Varzim ligger ca 30 km nord for Porto. Og det går metro rett til Porto og flyplassen der, så infrastrukturen her skal man ikke klage på.

Planen er å kjøre hjemover til Norge en tur, men det blir kanskje en liten stopp på veien oppover mot «gamlelandet».

Turen mot Middelhavet fortsetter nok om noen uker igjen.

Seilerhilsen fra Dag Øvstedal.

Delfinene koser seg i sjøen ved siden av båten.
Baione
Baione
Baione
Baione
Baione
Baione
Baione
Baione
Baione
Baione
La Coruna
La Coruna
La Coruna
La Coruna
La Coruna



1 kommentar:

Anonym sa...

Hola Dag ! Du er virkelig en mann etter min hjerne. Gjør som det behager deg. Det liker jeg veldig godt. Ta vare på deg selv på det åpne hav og i strandsonen... Kos deg videre enten det er til fots, på bike eller sjøveien. Alle veier fører til Rom. Skip o'hoi !! Enjoy !! Have fun !! :)