søndag 5. januar 2014

Jul og nyttår ble feiret i smilets land

Det har gått en stund siden biken ble parkert i Spania og høst og vinterstormene tok over. Da var det på tide å komme seg ut på tur igjen til varmere strøk.


Med båten liggende trygt i Normandie i Frankrike, var det vel ikke annet å gjøre enn å ta seg en tur til varmere strøk. Og med en bror som har hus i Thailand, var valget enkelt.

Etter å ha overtalt min mor om at det er bedre å sitte i en solstol der, enn på terrassen hjemme i Norge i desember, bestemte hun seg for å bli med på reisen til smilets land.

Her har vi det som plommen i egget, med strålende sol, god mat og herlig temperatur. Men trafikken er noe for seg selv her nede. Det er venstrekjøring som gjelder og trafikkreglene er vel som du tolker dem selv, virker det som for en falang (utlending).

Her er det tusenvis av motorsykler av liten størrelse og ingen begrensinger når det gjelder antallet det er plass til. Selv har jeg ikke kastet meg ut i trafikken. Taxi er billig og sikrere tenker jeg , men man vet aldri hva man finner på, "never try never now", er et uttrykk en vakker blomst visket meg i øret her.

Dagene går med til svømming litt sightseeing og jeg har gjenfunnet gleden ved å lese en god bok. Har blitt noen leste bøker her, og den siste jeg leste var «Tusen strålende soler» av Khaled Hosseini. Den traff meg langt inne i margen.


Julen ble feiret på tradisjonelt vis, med medbrakt pinnekjøtt og tilbehør. Kokken for dagen var osingen Trond Heggland (på bildet sammen med konen). Han gjorde en strålende jobb. Det var bare plass til akevitt og litt konjakk i magen etterpå.

Litt sightseeing har det også blitt. Jeg måtte finne på noe sammen med min mor, så det ble en tur til en elefantpark en dag. Hun synes det ble vel spennende da hun satt på ryggen til elefanten, som brølte litt i snabelen. Undertegnede skvatt også til , men da han som  håndterte dette vakre store dyret bare smilte,  roet pulsen seg litt.

Har og vert på golfbanen noen ganger og  prøvd å treffe en golfball. Ikke alltid så lett, men med litt trening, så går også det. Men det er et stykke igjen til Tiger Woods sitt nivå.

Nyttårsaften ble feiret med orkesterplass til et magisk fyrverkeri. Her kan man trygt si de elsker fyrverkeri. I november var det VM i fyrverkeri her, så dette kan de.

Et kvarter før midnatt (6 timer før Norge) blåste de ut en salve bare for å sjekke om alt var som det skulle, og presis ved midnatt var det full gass i 10 minutter, med fantastiske farger på himmelen.

Det får være en liten jule og nyttårshilsen her fra smilets land for denne gang.

Sommerhilsen fra Dag Øvstedal.

Ingen kommentarer: