onsdag 6. november 2013

Viva Espana!


Etter en uke hos Juanto var det på tide å gi gass igjen. Turen gikk videre mot Salamanca. SE FLERE BILDER!


Studentbyen Salamanca i Spania ligger ca 170 km nord vest fra Madrid. Turen dit gikk gjennom oksen Ferdinand sitt rike, enorme frodige beiteområder med flotte trær til å søke skygge, gir oksene et godt liv før møtet med matadorens sverd.

Salamanca har en fantastisk gamleby, med bygninger som tar pusten fra deg, men er full av liv, og som har alt som hører til en by, men som gir en annen ro i sjelen, bare ved å sette seg ned og nyte en kald øl og glo ut i luften.

Turen gikk videre mot Sevilla og Jerez, for jeg ville få med avslutningen av superbike-VM. Nydelig vær og god stemning, og en engelskmann som tok tittelen til slutt. Sevilla var ellers en positiv opplevelse, en by jeg gjerne drar tilbake til.

Turen gikk videre mot Ronda, hvor den eldste tyrefekterarenaen i Spania ligger, og veien ned mot Marabella (57km) er noe av det herligste du kan oppleve på to hjul, hvis du er glad i å kjøre svinger.       

Malaga og mot Grenada, og videre innover mot Albacete, gikk gjennom enorme olivenlunder, mil etter mil, og jeg hadde veiene nesten for meg selv. Helt magisk, nydelig vær, herlige veier, strøken asfalt. Kan vi be om mer?

Turen langs solskysten oppover mot Malaga, var bare tett i tett med boligkomplekser hele veien. Fikk nesten litt sjokk. Mye har forandret seg siden jeg kjørte samme strekningen fra Marabella til Malaga for 18 år siden.

Fra Albacete mot Valencia var det herlige veier og fine fjell før man nærmer seg Valencia. Deretter gikk turen til Barcelona, hvor jeg tok en lengre pitstop. Barcelona er en flott by og ennå var sommeren der. 27 grader da jeg kjørte inn i byen kl 20 på kvelden, så det rant litt svette da. Når trafikken koker rundt deg og du bare vil finne et hotell, blir det ikke mindre hett.

Etter en fin liten uke i Barcelona, bar det videre mot Andorra, men jeg svingte av like før og kjørte langs Pyreneene. Herlige fjell, flotte veier og en vakker natur, jeg bare satt og smilte inne i hjelmen. Kjørte over to-tre fjelloverganger på 1700 meter, og der beitet litago fredfullt og fint, de ser ut til å trives i høyden. Hadde herlig vær hele veien. Kjørte også gjennom Pamplona, men kikket i speilet for å se at ingen okser kom løpende etter meg.
Nå har jeg hatt noen dager i Bilbao igjen, hos Juanto som bor i Castro urdinales. Her parkerer jeg motorsykkelen. Etter vask og stell, er den klar for å hvile noen måneder, for i mars bærer det mot Marokko for å feire 50 årsdagen til min søster og hennes mann.

Og etter turen til Marokko, blir det å mønstre på Easy One igjen, som ligger trygt og hviler i Normandie.

Etter å ha kjørt rundt i Spania i nesten tre uker har jeg oppdaget at landet er mye mer enn strand, sol og sangria. Det er rett og slett et veldig flott land. Viva Espana!

Fredag setter jeg meg på flyet hjem til gamlelandet en tur, så får vi se hva jeg finner på videre.

Motorsykkelhilsen  fra Dag Øvstedal









Ingen kommentarer: