onsdag 19. juni 2013

Venter på nytt ror!

Teaken er oljet, mye av tauverket er byttet og ankervinsjen er snart på plass. Men så var det dette roret da. SE FLERE BILDER!



Vi ligger fremdeles ved kai i Vargavågen, men det skjer litt daglig. I det siste er det meste av teaken blitt oljet  av Rolf, og båten ser plutselig mye finere ut.

De siste dagene har jeg og Andreas gjort en innsats for å få byttet ut en del tauverk. Nytt tau til storseilet og til gennaker er blitt byttet. I tillegg er tauverket som skal stramme opp på akterstaget blitt byttet. Har og fått på plass en ny blokk til storseilet. Den gamle sa takk for seg.

Ankervinsjen som skal i baugen, fikk jeg for noen uker siden, men jeg har ventet på en brakkert i rustfritt stål som denne skal monteres på. Den var klar i dag, så vi er så smått begynt å måle og merke opp for denne. Solide gjennomgående skruer skal sørge for å holde dette på plass nede i skottet i baugen.

Når det gjelder elektronikken, så er det meste på plass, men det enkleste har plutselig blitt litt mer vrient. Skulle sjekke koblingene på høyttalerne ute i cockpit i dag, men da var det plutselig stereoanlegget inne som ikke virket. Regner med at broderen får det opp å gå igjen etter å ha sjekket koblingene. Ja, for fet musikk må til på noen av etappene på turen, og selvsagt må vi ha musikk når vi ligger til kai eller på svai.

AIS er oppe og går, men det er mulig at jeg må gjøre noe med antenneforholdene for å få denne skikkelig opp og gå. Jeg ser broderen sin båt på min skjerm og han ser min. Alarmen fungerer også, så da er dette bra  på stell.

Men så var det dette roret da. Roret fikk juling i desember i fjor da det stormet i Vargavågen, og ble såpass skadet at jeg får nytt både ror og stamme. Det har vært mye frem og tilbake om dimensjoner på rorstamme, med leverandøren i Sverige. Men nå er det endelig satt i produksjon, og det skjer i Danmark. Det er sagt ca 3 uker, så får vi se om dette skjemaet holder..

Vi står på videre, og går alt etter planen, skal vi kunne være på vei ut åpningen i Vargavågen i midten av juli, men det er mulig at vi må vente enda litt lenger.

Følg med oss her, så får du svaret..
Båten begynner for alvor å ta form for langtur.
Andreas Drageset og Dag Øvstedal. Det er vi to som reiser sammen nedover i Europa.
Nytt tau er kommet på plass. Og vinsjene har vært av og blitt reingjort, før de ble smurt opp og montert igjen.
Gammelt tauverk har blitt vasket og hengt opp til tørk. Kjekt å ha med på turen som en reserve.
Ankervinsjen er på plass. Og i dag kom også den rustfrie brakkerten som den skal stå på nede i skottet i baugen.

Ingen kommentarer: