onsdag 5. juni 2013

Mye som må gjøres før seilasen kan starte!

Arbeidet på Easy One (Diva 36 E) går sakte men sikkert fremover. Og går alt slik jeg vil, legger vi ut i begynnelsen av juli. SE FLERE BILDER!

De siste ukene har vi fått på plass det meste av elektronikken, slik at vi kan se og bli sett ute på de 7 hav. Har også fått på plass vindgenerator, og den produserer støm til batteriet i bøtter og spann, ja, når det er vind da.

Denne uken kom ankervinsjen, og jeg har brukt en del tid på planlegge monteringen av denne. Har bestilt en plate i rustfritt stål som den skal stå på, under luken i baugen, så det skal bli bra når den kommer på plass. Må vente en god uke før oppdragsgiver får tid til å lage den.

Har fremdeles med meg Rolf innimellom, og han tar seg av støping av diverse hyller og skiller som skal gjøre det bedre å stue under dørkeplatene. Han tar seg også av pussing og smøring av teak.

Andreas har hatt mange oppgaver. I dag skrudde han av og åpnet vinsjene, for å gi de en liten rens og ny smørning. Den første gikk som smurt etter overhalingen, så dette skal bli veldig bra når alle er tatt.

Selv har jeg brukt tid på ankervinsjen, men jeg har også glidd litt rundt og pusset rustfritt stål på båten, slik at den skinner og er godt beskyttet når vi legger ut.

Det store spenningsmomentet fremover, er om jeg får nytt ror og ror-stamme snart. Stormen i vinter tok nemlig knekken på roret da det ble liggende å dunke i bunn på fjære sjø. "Svensken" har lovet at det skal settes i produksjon, så da er det bare å håpe på at det snart kommer.

Vi har det ellers trivelig i godværet på kaikanten, og det blir rikelig med tid til filosofering og kaffedrikking innimellom slagene.


 Rolf pusser og smører teak inn med olje. Her er det dørene inn til salongen som får seg en oppgradering.
 Har fått på plass noe til ankervinsjen i baugen.
 Vindgeneratoren produserer strøm i massevis, men ikke akkurat når det er vindstille.
 "Smykket" gleder seg til å komme ut på fjorden.
Andreas i full sving med å montere en av vinsjene etter at den har fått en overhaling.

1 kommentar:

.per arne sa...

Hei Dag!
Ikke kul om jeg får inn AIS dataene dine. Jeg vet ikke hva som er feil. Men som sagt AIS data skal vises på http://www.marinetraffic.com/ais/

Jeg er spent!
Du må løse dette, er du snill!
Hilsen,
.per arne