fredag 26. august 2016

Så var vi i Italia

Etter noen flotte dager på Mallorca og en liten tur hjem, bar det mot Sardinia, denne gang med nytt mannskap.

Hadde noen fine uker sammen med Tore på Mallorca, men for ham kalte pliktene, og jeg trengte en pause fra varmen, så da bar det hjem et par uker.

Men det dårlige været hjemme i Norge, fikk meg ganske raskt til å savne varmen på Mallorca igjen, så i midten av august la jeg turen ned igjen til båten i Port Pollensa på Mallorca.

Sist tur ble det ikke noen seiling, men denne gangen var planen å gå over til Sardinia, via Menorca, men først måtte mannskapet på plass.

Troels Muller bor på Mallorca, så han var på plass, men Bjørn Vassbotn kom med fly fra Bergen lufthavn.

Onsdag 17. august la vi baugen mot Menorca, og torsdagen klokken 11 la vi ut fra Fornells, neste stopp Sardinia.

Turen over ble en flott seilas med fine forhold, besøk av delfiner fikk vi, flott solnedgang hadde vi, og ca 60 prosent av turen gikk for seil.

På ferden over ble det og fisket, og noen timer før Sardinia fikk Troels fisk, så middagen var reddet.

Vi ankom Sardinia (Alghero) fredagskvelden klokken 21. Lørdagen ble startet med en dukkert i varmen, forfriskende og litt kjøligere enn på Mallorca.

Alghero er en storartet by på nord vest kysten av Sardinia og de er veldig stolt av dens Katalanske avstamming.

Alghero var så vakker og vennlig at vi besluttet å bli her. Og så ble det i stedet sightseeing og utflukt herfra.

Vi hadde fine turer rundt i byen, blant annet på de brosteinsbelagte bilfrie gatene, men var og ute på de fine strendene.

Tirsdagen leide vil bil og tok turen til Costa Smeragda (smaragdkysten) et feriested konstruert av den styrtrike prinsen Aga Khan på 1960-tallet. Vi var og innom Puerto Cervo nord på Sardinia.

Det ble mange mil i bilen denne dagen, men Bjørn fikk oss trygt frem og tilbake igjen til Alghero, og det ble en opplevelsesrik dag.

Torsdagen var ferien over for Bjørn Vassbotn, og så en av de nærmeste dagene var først planen å vende skuta mot Menorca og Mallorca igjen, men planer blir endret, så nå blir det Frankrike i stedet.

Vi seilte ut fra Sardinia i formiddag og seilte over til spissen på Korsika. Der ble vi møtt av hyggelige seilere som kom og hjalp oss med å finne plass å fortøye, og da ble det selvsagt en kald en ombord sammen med disse etterpå.

Planen er å seile videre oppover Korsika, og så over til Menton ved Nice onsdag eller torsdag.

Videre er tanken å gå langs kysten ned til Barcelona, og så ta båten over til Mallorca igjen.

Seilerhilsen fra Dag, Troels og Bjørn.