fredag 4. oktober 2013

Tilbake i Normandie!

For tiden er jeg motorsyklist med seilbåt som bosted, i Normandie. SE FLERE BILDER!


Sist jeg var innom med en rapport, var jeg på hytte på Geilo, og der ble jeg litt lenger enn først planlagt, siden eieren av hytten tok turen opp.

Hadde noen fine høstdager med turer i området og god mat på kvelden, før jeg tirsdagen (24. september) la turen til Tønsberg for å få unna førstegangsservice på den nyinnkjøpte Triumphen.

Tirsdagen la jeg ut fra Larvik med en av de hurtiggående danskebåtene. Noen timer senere la vi til kai i Hirtshals.

I løpet av tirsdagen kjørte jeg gjennom Danmark og inn i Tyskland. Det ble stopp og overnatting på hotell ved Bremnen, men neste morgen var det å gi gass igjen.

Turen gikk videre til Brussel, hvor jeg håpet på å finne meg et hotellrom på ettermiddagen, men slik gikk det ikke. Byen var full av forretningsfolk, så det ble å kjøre videre til Charleroi i Belgia. Også der ble det vanskelig med hotellrom, men jeg fikk et rom, men jeg måtte være ute til klokken seks neste morgen.

Onsdag morgen var det tidlig opp, slik avtalen var. Det ble en god frokost på hotellet og så slappet jeg av til det ble lyst. Deretter var det å hive seg på biken igjen og svi unna de siste milene ned til Carbourg i Normandie, hvor båten ligger.

Det ble kjørt 200 mil på ferden fra Hirtshals til Normandie, men med den nye motorsykkelen var det en fornøyelse å cruise nedover.

Vel nede kunne jeg også konstatere at alt står bra til med Easy One. Seilmakeren som holder til like ved havnen, har vært og tatt ned seilene som avtalt, og disse skal de fikse på i løpet av de neste månedene, slik at de er klar til jeg seiler videre i mars.

I en uke har jeg nå altså vært motorsyklist som har bodd ombord i Easy One, og det har vært trivelig. Det har blitt flere fine turer rundt i området til fots, i fint og varmt vær. Har blant annet vært på den historiske stranden hvor landgangen i Normandie fant sted (bildene). Har også truffet flere andre seilere, som jeg har vært ute og tatt noen øl med.

En eldre engelskmann har lagt til kai like ved siden av meg. Han blir boende i båten gjennom vinteren, så han passer også på Easy One. Han valgte å ligge i Normandie gjennom vinteren, siden det her er billigere å leve enn i England.

Traff også på en ung bergenser. Han har kjørt for motor med sin gamle nyinnkjøpte seilbåt, fra Bergen til Normandie. Han hadde ikke mast og seil da han kom ned, men dette har han kjøpt og fått på plass her nede. Han dro videre mot Kanariøyene tidligere i uken.

Ellers er det roligere i havnen her nå, enn det var da vi kom inn med båten for noen uker siden, så det går helt klart mot høst også her. Men enn så lenge, ligger temperaturen på over 20 grader og solen skinner.

Etter en god uke i Normandie, er tanken snart å komme seg videre. Lurer på å legge turen til Magny-cour for å få med meg superbike-konkurranse på Circuit de Nevers Magny-Cours i helgen. Er ca 50 mil å kjøre, så vi får se.

Over helgen går uansett turen videre til Bilbao i Spania, hvor jeg skal møte Juantos som jeg kjørte med i Argentina i 2008. Blir nok der noen dager, før turen går videre, kanskje lenger sørover, eller mot den Franske Riviera, for så å ta ferge over til Korsika. Kanskje henger også Juantos seg på med motorsykkel noen uker.

Som dere skjønner, her er alt vel og jeg nyter fritiden jeg har for tiden. Følg med på Daytrip, så blir det nok flere rapporter utover.

Motorsykkelhilsen fra Dag Øvstedal.









Ingen kommentarer: