tirsdag 19. august 2008

Norsk suksess i Brno

Den 12. runden av MotoGp sirkuset i Brno var andre delmål med turen. Dette er en bane jeg har besøkt årlig i rundt 10 år og det har vært like artig hver gang. Å år skulle vi også følge norske Sturla Fagerhaug (www.sturla-racing.com)
som kjører i Red Bull Rookie Cup. Dette er en slags rekrutterings serie for kommene GP førere.

Etter at eg og Tore skilte lag i Ostroda har jeg hatt en fin tur ned hit til Brno. Jeg kjørte først til Poznan og var deretter blant annet innom Wraclov og Praha. Jeg hadde stort sett fint kjøre vær hele veien. Trafikken i Polen derimot er livsfarlig. Med min litt defensive kjørestil ble det en utfordring å tilpasse meg Polakkenes aggressive og utålmodige oppførsel i trafikken. Veidekket var til tider ganske dårlig, men ved hjelp av EU midler var det satt i gang et omfattende arbeid med å utbedre veinettet i Polen. Tilsvarende så vi også i Baltikum, der det var bygget nye hovedveier for EU penger. Det er tydelig at noen i EU har skjønt at skal du få økonomien til å fungere må man ha infrastruktur. Polen var billig, eller hva sier dere til 80 kroner for middag med tilbehør på hotellet?

Det var meningen at vi skulle se på treningen og det første løpet til Sturla på lørdagen, men ett ekstremt regnvær satte en stopper for det. Dessverre, for Sturla gjorde et kjempeløp og fightet inn til en imponerende andre plass. Selve løpsdagen var det imidlertid meldt bedre vær og vi var tidlig på banen for å sikre oss en brukbar plass.

I MotoGP virker det som om Stoner og Rossi er i en egen divisjon og kjører langt, langt foran resten av feltet. Når da Stoner krasjet fra tet ble det et kjedelig løp der Rossi kjørte rundt i ensom majestet. Som vanlig bydde 125 og 250 klassene på mye mer spenning og dermed god valuta for pengene.

Som gode Nordmenn, var det nok Rookie Cupen som var høyde punktet denne ettermiddagen. Og for en opplevelse. "Vår" mann, 16 år gamle Sturla Fagerhaug, føk ut av startblokkene og tok raskt en klar ledelse. Etter noen runder ble han imidlertid tatt igjen av Matthew Hoyle og disse to hadde en skikkelig tett fight resten av løpet. Like før mål kjørte Matthew forbi Sturla i en sving, men hadde for stor fart til å holde linja og Sturla smatt forbi igjen og vant løpet. Snakk om racing og om opptur. Vi vinket med flagget når Sturla var på ærsrunden og var høyt oppe. Dette er en meget sterk prestasjon og vi krysser fingrene for at Sturla kommer til å stå på startstreken når 125Gp starter opp igjen neste sesong.

Mandag tok jeg en rolig tur litt lengre øst og stoppet i en by som heter Zlin. Her skal jeg se litt på kart og gruble litt på hvor jeg skal legge turen videre.

- Biker Dag -
Norsk flagg må til når vi har Norske deltakere.
Ser ikke akkurat pent når 130 000 tilskuere har gått hjem.






2 kommentarer:

Anonym sa...

Etter Brno da?

Anonym sa...

hei daytrip. hva skjedde etter brno da. :o)