fredag 6. september 2013

Landgangen i Normandie!

Det ble en ekstra lang legg fra Dunkerque til Normandie, med mye kryssing.

I skrivende stund ligger jeg og båten min Easy One i Normandie, og her blir båten en stund, noe jeg kommer tilbake til etterhvert.

Jeg lovet å komme tilbake til seilasen fra Den Helder til Dunkerque, angående tau i propellen.

Vi hadde en flott tur nedover med genaker oppe, men da mørket begynte å sige på, valgte vi å ta denne ned. Broderen var fremme i baugen for å dra den ned, mens jeg startet opp motoren for å dreie båten litt, slik at Vidar skulle få en enklere jobb med å ta genaker ned. I forbindelse med denne prosessen havnet noe tau i sjøen, og selvsagt tok det turen inn i propellen. Dermed var vi uten motor.

Men det var en fin bør, så vi seilte videre mot Dunkerque. Da vi var på vei inn i havnen neste dag, hadde vi fremdeles seil oppe. Vi så en kaiplass og tok mål av oss å seile inn der.

Vidar kalte opp havnevesenet for å høre om det var mulig å få hjelp til å ta tampen når vi landet ved kai, men der var ingen svar å få, så da ringte han opp havnesjefen. Misforståelser gjorde at havnesjefen sendte ut en stor redningsbåt, noe vi ikke hadde behov for.

Da vi gled mot kaien, kom en tysk seilbåt inn foran oss. Trodde først at de ville ta plassen vår, men de tok i stedet tampen og ga gass mot kaien. Vi kom oss trygt inn med seilet oppe, men fikk litt kjeft av havnesjefen for å ha bedt om redningsbåt, noe vil altså ikke hadde, men slik er det i Frankrike, når språkforvirringer oppstår.

Fikk hjelp av "sjørøvere"
Vel til kai, begynte vi å tenke på å få tauet vekk fra propellen. To karer i en gammel båt som lå like ved, så ut som sjørøvere, men det skulle vise seg at de i stedet ble våre gode hjelpere.

De kom og spurte om vi hadde problemer. Vi forklarte, og 5 minutter senere dukket den ene opp igjen i våtdrakt. Han hoppet uti og ble under båten i nærmere 5 minutter. Lurte en stund på om han var i live. Mannen dukket opp på overflaten, trakk pusten og gikk ned igjen. Etter andre runden var tauet fjernet fra propellen. Jeg spurte hva han skulle ha for jobben. "Betal det du mener det er verdt", sa han. For meg var jobben gull verdt, så han fikk en fin slump med Euro, og alle var strålende fornøyd.

Ut på torsdagen (29. august) la vi ut fra Dunkerque. Det var vindstille da vi la ut, men etterhvert kom vinden, så seilene ble heist. Turen mot Cherbourg i Normandie gikk greit, men de 190 nautiske milene ble ekstra lange. Mye sjø og vind i mot, så vi måtte krysse nesten hele veien . Mye trafikk og fiskefartøy var det også i den engelske kanalen. Traff også på gærninger som svømte over kanalen.

Vi var inne på lørdags ettermiddag. Etter fine og tøffe dager på havet, smakte ankerdrammen ekstra godt denne ettermiddagen.

Tar en pause
Historiske og flotte Cherbourg i Normandie, blir nå hjemmehavnen for Easy One frem til mars neste år. Ferden nedover har tatt mye lenger tid enn jeg først hadde tenkt, og nå komme høststormene, så derfor blir det slik. Benytter også denne pausen til å få båten i 100% stand. Er en del seilmateriell som trenger en service. Har seilmaker like i nærheten, som kommer ombord for å gå over alle seilene. Er også noe tauverk som må byttes.

Vidar reiste hjem på mandag, mens jeg har kost meg her i historiske Normandie, med noe fine turer og diverse museumsbesøk. Har også fått gjort unna polering av hele overbygget og alt av rustfritt stål.

Blir her noen dager til, men i løpet av neste uke går turen hjem til Os. Planen er å hente motorsykkelen, og så kjøre nedover i Europa igjen. Satser blant annet på å få med meg Moto GP (motorsykkelløp) i Spania 29.september.

Har ellers planer om en del andre turer. New Zeeland, Thailand og en skiferie står på planen, så får vi se videre.

Håper dere har hatt noen gode stunder her inne på Daytrip, med å følge meg og mine gode bidragsytere på turen så langt.

Satser på å komme med litt bilder og noen linjer fra mine turer gjennom vinteren. Det blir uansett mer seilstoff, når jeg i mars legger ut fra Normandie.

Seilerhilsen fra Dag Øvstedal.

Ingen kommentarer: